VOIP مطلبیست که چندسالی جسته گریخته به گوش میرسد.تعریف ساده این است که بتوان صدارا بجای انتقال ازسیستم سنتی بر روی شبکه انتقال داد.) شبکه داخلی و یا اینترنت( اما چرا سازمانها تاکنون استقبال شایسته ای از این تکنولوژی نکرده اند؟به دو دلیل:یک اینکه تجهیزات و روشهایی که چند سال پیش میتوانستیم این تکنولوژی را در شبکه خود راه اندازی کنیم بسیار گران قیمت بود. دوم اینکه پهنای باند زیادی در استفاده از پروتکل های قبلی نیاز بود و این باعث تاخیر صدا میشد.اما آیا این دو دلیل هنوز پابرجاست؟

وقتی در سازمان خود شبکه داریم و اینترنت در همه جا یافت میشود آیا هنوز نباید از این تکنولوژی استفاده کرده وهزینه ی برقراری مکالمات درسطح سازمان خود را به حداقل رساند؟خوشبختانه تکنولوژی با پیشترفت خود کار را بسیار راحت کرده است.جواب مشکل اول این است:تجهیزات ارزان تر شده و برندهای جدید با کیفیت مناسبی ارایه شده و نیاز به استفاده از تجهیزات گران قیمتی مانند Cisco نیست .در کنار آن امروزه میتوان بجای سخت افزار از  سوییچ های نرم افزاری استفاده کرد. راه حل مشکل دوم هم با وارد شدن پروتکل جدید به نام SIP که 7 الی 9 کیلو بیت درثانیه پهنای باند به ازائ هر تماس صوتی مشغول میکند مرتفع شده است. موضوع دیگر اینکه امنیت در سیستم های تلفنی سنتی بسیار پایین است و هر جایی از ارتباط سیمی تلفن های سنتی با اتصال یک گوشی میتوان شنود کرد؟اما در VOIP بسته های صدا از نوع UDP است.و این بدان معناست که در زمان خیلی کوتاهی این بسته ها از بین رفته و امکان شنود را به صفر میرساند. همچنین  با استفاده از این بستر میتوانیم 1- ارتباط تصویری نفرات منتخب را از همین بستر فراهم کنیم. 2- ارتباط تلفنی دفاتر خارج از کشور شما را داخلی کرد 3- _میتوان با نصب یک آنتن WiFi در سازمان خود،از تلفن های همراه به عنوان گوشی داخلی پرتابل استفاده کرد.و یا در مناطقی که پوشش WiFi نیست و GPRS پوشش میدهد از تلفن داخلی خود و بدون هزینه مکالمه بهره برد.

با این همه آیا زمان آن نرسیده است که از سیستم تلفنی سنتی مهاجرت کنیم و با استفاده از روش های مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری هزینه تلفن را تا حد بسیار زیاد کاهش و کارایی را افزایش دهیم؟